Ja muszę przyznać, że trochę traktuję pierwszą i drugą generację jako jeden spójny twór. G/R/B/Y to pierwowzór a G/S/C bardzo solidny expansion pack z toną nowości, które stanowią podstawę rozgrywki do dzisiaj (vide jajca, entry hazards, przedmioty, berry). Nawet dodanie dodatkowego świata w G/S/C z G/R/B/Y i możliwość zobaczenia co się tam pozmieniało na przestrzeni lat jest właśnie ukłonem w stronę mojej teorii. G/S/C to wersje definitywne sprajty nie był jeszcze aż tak przesiąknięte "cukierkowatością", kolorki cieszyły oko, a tylne wizerunki stworków były wreszcie należycie wyostrzone. Poki na GBA to już inne spojrzenie, inna generacja, inna wizja. Można pokusić się o stwierdzenie, że R/S/E to takie G/R/B/Y. Nowości, które nadały sens innowacjom w R/S/E (natury, zdolności) dodane został dopiero w D/P/P & B/W/B2/W2 (podział ataków na fizyczne i psychiczne oraz powszechny online) na DS. W związku z tym D/P/P & B/W/B2/W2 to wersje definitywne poków w 2D. Z racji tego, że B2/W2 są ostatnimi z serii w 2D wypadałoby powiedzieć, że to one były najbardziej innowacyjne, tyle tylko, że wprowadzały one w zasadzie niewiele (poza Eviolite, perma-weatherami, HA i usprawnieniem breedingu bodajże). Większość nowości przedstawiono w D/P/P. Nie jestem też do końca przekonany do ruchomych sprite'ów w trakcie walki ale to już mój osobisty bzik. Te z Platyny to dla mnie szczyt jaki osiągnęli w 2D. To samo dotyczy sprite'ów, tylnych i przednich. To samo można powiedzieć o X i Y. Wprowadzili trochę nowości (gigantyczne usprawnienie breedingu dzięki kombinacji Destiny Knot/Everstone/Friend Safari, customizacja postaci, nowe entry hazards, nowy typ Fairy, Mega Evo, nowe zjawiska pogodowe), ale niewykluczone, że kontynuacja lub kolejna część nada im właściwy sens.